Salaspils
Stipnieks L. Salaspils. // «Literatūra un Māksla», 18.jūlijs, 1970.g.
Daudzu mūsu zemes un ārzemju preses izdevumu lappuses apceļojusi Salaspils memoriālā ansambļa fotoattēli. Tālos ceļos devušies arī «Liesmas» izdotie Salaspils atklātņu komplekti un bukleti. Šogad, V.I.Ļeņina jubilejas gada, piešķirtais augstais apbalvojums — Ļeņina prēmija — vairo mūsu republikas monumentālās mākslas un arhitektūras izcilā sasnieguma — Salaspils memoriālā ansambļa slavu.
Sena tautas gudrība skan: labāk vienreiz redzēt, nekā simtreiz dzirdēt. Šo patiesību grūtl atspēkot. To var tikai mūsdienīgl interpretēt, jo tiešo dabas redzējumu mums it bieži aizstāj vai papildina fotopublicistikas meistaru darbi. Mākslinieciski pilnvērtīgs fotoattēls pat labi pazīstamu tēmu var atainot kādā jauna, negaidīta pavērsienā. Tāpēc ar lielu gandarījumu tagad saņemam fotoalbumu par Salaspili*.
Fotogrāfija var sniegt dokumentāli precīzu, faktogrāfisku priekšstatu par attēlojamo objektu. Tā spēj izraisīt arī emocionālu pārdzīvojumu. Viss atkarīgs no fotogrāfa meistarības un izvirzītā mērķa. «Salaspils» veidotāju mērķis ir nepārprotami skaidrs: fotogrāfijas tehnisko un māksliniecisko iespēju robežās sniegt ar detaļām un noskaņām piesātinātu, emocionāli iedarbīgu memoriālā ansamb|a publicistisku atspoguļojumu. Jāatzīst, ka albuma autori šo uzdevumu paveikusi labi. Liela nozīme te prasmīgi izmantotām tīri fotogrāfiskām kvalitātēm — gaismēnai, kontrastam, faktūrai, kadrējumam. Forsētā tonāla attiecība, tumši iekopētie kadri un raupjā faktūra pasvītro tēmas skaudrumu.
Skatpunktiun rakursi izvēlēti ar tādu aprēķinu, lai pasvītrotu skulptūras un arhitektūras monumentalitāti. Tēma atklāta ļoti niansēti, jo albuma sakārtotājs un fotoattēlu līdzautors arhitekts Ivars Strautmanis ir Salaspils memoriāla ansambļa radošā kolektīva pārstāvis. Fotoattēliem it kā strāvo cauri tas pirmreizējais pārdzīvojumi, kad skatienam atklājies tikko atveldnota betona monolīta valganais, raupjais svaigums. Arhitekta profesionālā formas, materiāla, telpas un noskaņas Izjūta teir ieguvums arī fotogrāfijai. Ar tēlotājas mākslas un arhitektūras izteiksmes līdzekļiem Izveidotā memoriālā ansambļa telpiskā vide pati par sevifotogrāfam vēl negarantē panākumus. Neizjusta detaļu izvēle un bezkaislīgs parādīšanas veids var novest pie ilustratīvisma. Arhitekta Ivara Strautmana un fotomeistara Genādija Varlamova radošā sadarbība devusi mākslinieciski noslīpētu un stilistiski vienotu fotogrāfiju ciklu. Attēlu emocionālo spriegumu īpaši izceļ Genādija Varlamova meistarigais fotogrāfiju izpildījums. Žēl, ka poligrāfijas tehniskās iespējas liedz reproducēt sīkākās fotoattēla nianses. Attēlu kvalitāti pazeminājis arī iespiedpapīrs.
Albuma ievadvārdos, kas tulkoti krievu, angļu un vācu valodā, Miervaldis Birze un Ivars Strautmanis noskaņo lasītāju fotogrāfilas tēlainās valodas uztverei. Melnbalto attēlu grupējumus albuma aplauzumā pēkšņi pāršķel asinssārtas dzejas lappuses. Mākslinieks Gunārs Kļava ar šo dramatisko baltās, melnās un sarkanās krāsas salikumu, ar fotogrāfijas un dzejas pretstatījumu panācis ekspresīvu, memoriālā ansambļa skarbajā koptoni noskaņotu albuma kompozīciju.
Ar lielu atbildības sajūtu savu darbu veikusi arī «Liesmas» fotoizdevumu redakcija un Rīgas paraugtipogrāfija. Albums «Salaspils» iezīmē jaunu kvalitāti mūsu fotopublicistikas nozarē. Jāveido tradīcijas un jakrāj spēki jauniem uzdevumiem šājā perspektīvajā nozare.
L. STIPNIEKS
*«Salaspils». Sakārtojis I. Strautmanis. I. Strautmana un G. Varlamova foto, mākslinieksG. Klava, izdevniecība «Liesma» Rīgā, 1970. gada.